avatar
Куч
490.77
Рейтинг
+192.10

Хабиба Исаева

Мақолалар

Олий таълимни ислоҳот қилишнинг меъёрий – ҳуқуқий асослари

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

Сиддиқов Р.Б. – т.ф.н.,


Мирзо Улуғбек номидаги


Ўзбекистон Миллий университети


 “Тарих” кафедраси доценти


 


Олий таълимни ислоҳот қилишнинг меъёрий – ҳуқуқий асослари


 


Ҳозирги кунда узлуксиз таълим ва кадрлар тайёрлаш тизими ҳар қандай давлатни замон талабларига ҳамоҳанг равишда инновацион ривожланишида ҳамда инсон капиталини шакллантиришда ҳал қилувчи ва муҳим омилга айланганлиги ҳаммага маълум.


Мустақилликнинг дастлабки кунлариданоқ Ўзбекистон Республикасида таълим ва кадрлар тайёрлаш тизимини ислоҳ қилиш, ҳамда уни ривожланган давлатлар даражасига кўтаришга давлат сиёсатини устувор йўналиши сифатида катта эътибор бериб келинмоқда.


Октябр тўнтариши:большевикларнинг социал тажрибаси ва ҳаракатлантирувчи кучлар нисбати(Давоми)

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

Паупер – люмпен тўфони оммавий маргинализация жараёнини бошлаб берди.   Айнан омманинг паупер – люмпенлари ва маргиналлари революциянинг социал базаси бўлишди.  Большевикларнинг бош шиорлари «таланган бойликларни талаш», «эксплуататорларни эзиш”, «ошпаз аёл ҳам давлатни бошқариши мумкин» деган шиорлари жамиятнинг маргинал паупер-люмпен қатлами томонида жону-тан билан кутиб олинди. 


Октябр тўнтариши:большевикларнинг социал тажрибаси ва ҳаракатлантирувчи кучлар нисбати

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

         Ўзбекистон Миллий Университети


 т.ф.н, доц.  М.Ҳайдаров


Октябр тўнтариши:  большевикларнинг социал  тажрибаси ва ҳаракатлантирувчи кучлар нисбати


Агар биз XX асрда бўлиб ўтган йирик ижтимоий сиёсий воқеаларнинг замирига назар ташласак, унда   зўравонлик билан ўтказилган  октябр тўнтаришини кўрамиз. 1917 йил феврал инқилобини, халқ тилида айтганда “оқ подшо”нинг ағдарилишини миллионлаб тараққийпарвар кучлар, меҳнаткашлар, мазлумликдаги миллат ва элатлар хурсандчилик  билан кутиб олишди. Халқ  мустамлакачилик туфайли вужудга келадиган жабр зулмни асосий сабабчиси сифатида чоризмни кўрар эди. Петроградда бўлиб ўтган воқеалар таъсири остида Туркистонда янги жамият куртакларини шакллантириш учун қизғин ҳаракат бошланиб кетди. Туркистон  ижтимоий сиёсий ҳаётида ўлка мухторияти масаласи асосий масала бўлиб қолди. Туркистонга мухторият мақомини бериш ғояси нафақат демократик зиёлилар орасида хатто оддий одамлар ўртасида хам анча оммалашган эди.



Архивные материалы как этнографический источник

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

Салимов Турсун Усарович


доцент, кандидат исторических наук


заведующий кафедрой «Археологии и Этнологии»


Исторического факультета Национального


университета Узбекистана имени Мирзо Улугбека


 


 


АРХИВНЫЕ МАТЕРИАЛЫ КАК ЭТНОГРАФИЧЕСКИЙ ИСТОЧНИК.


 


Занимаясь исследованиями по этнологии в 80-х годах прошлого столетия, я впервые, встретил архивные материалы по истории формирования населения Сырдарьинской области, как в диссертации, так и в книгах. Так я узнал, что в архиве сохранились многочисленные материалы по истории освоения Голодной степи не только в ХХ веке, но и с конца XIX века.


МЕЖЭТНИЧЕСКАЯ ТОЛЕРАНТНОСТЬ – ГАРАНТ СТАБИЛЬНОСТИ ОБЩЕСТВА

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

Р.Х.Муртазаева – заведующая кафедрыИстория Узбекистана Национального университета Узбекистана имени Мирзо Улугбека.


 


МЕЖЭТНИЧЕСКАЯ ТОЛЕРАНТНОСТЬ – ГАРАНТ СТАБИЛЬНОСТИ ОБЩЕСТВА


Одно из важнейших задач государственной политики современного Узбекистана является сохранение в стране обстановки мира и спокойствия с целью обеспечения благоприятных условий для успешного политического и социально-экономического развития страны в целом и для реализации прав и свобод каждого человека. Мощным фактором при этом выступают толерантность, мир и согласие в узбекском обществе.


Мирзо Улуғбек номидаги Ўзбекистон Миллий университетида “Назарий физика илмий мактабининг ривожланиши”

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

Ф.-м.ф.д., проф. А.А.Абдумаликов


 


Назарий физика  илмиймактаби


 


XIX аср охирига келиб табиий фанларда, хусусан тажриба  техникасининг ривожланиши натижасида физика соҳасида олам шумул кашфиётлар қилинди. Шу вақтгача мукаммал ҳисобланган классик физика нуқтаи назаридан бу кашфиётларни тушунтириб бўлмай қолди. Уларни тушунтириш учун янги ғоялар зарур эди. Шу тариқа назарий физика мустақил йўналиш сифатида ўзининг илк бор жиддий қадамларини қўя бошлади. A.Эйнштейн томонидан махсус нисбийлик назариясининг яратилиши вақт ва фазога янги маъно берди. М.Планк мутлоқ қора жисмнинг нурланиш назариясини яратишда ёруғлик квантлари тушунчасини киритиши микро дунёнинг квант назариясининг пайдо бўлишига олиб келди. Натижада назарий физика мустақил йўналиш сифатида шаклланди. Шу сабабдан ҳам университетда биринчилар қатoрида назарий физика кафедраси 1935 йилда ташкил қилинди ва бу йўналишга асос солинди.


Назарий физиканинг унивеситетда ривожланиши унга раҳбарлик қилган кўзга кўринган таниқли назариётчи педагoг oлимлар номи билан боғлиқ. Уларнинг ҳар бири назарий физиканинг турли йўналишларининг шаклланишига ва ривожланишига сабабчи бўлишди.


 


Назарий физика кафедрасининг биринчи раҳбари (1935-1940) – профессор Левашев Анатoлий Евгеньевич йилларда элементар заррачалар назарияси ва нисбийлик назарияси бўйича илмий ишлар олиб борган. У бу соҳада ўз даврининг йирик мутахассиси бўлган.


Ўзбекистон ва Тожикистон фанлар академиясининг академиги Умарoв Султон Умарoвич — 1941-1955 йилларда кафедрага мудирлик қилган. Умумий нисбийлик назарияси, электродинамика ва статистик физика сoҳаларининг ривожланишига катта хисса қўшган.


Узлуксиз таълим тизимида намойиш экспериментининг дидактик имкониятларини ошириш

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

М.Қурбонов-ЎзМУ


Ўзбекистон мустақилликка эришган дастлабки йиллардаёқ  Президентимиз И.Каримов эркин фикрловчи шахсни тарбиялаш ғоясини илгари сурдилар, асосий таянч–илмий –маърифий мажмуа–узлуксиз таълимни шакллантиришдан иборатлиги, ,, умумий ўрта таълим–ўрта махсус ўқув юртлари–олий таълим–илмий тадқиқот институтлари” шаклидаги илмий–маърифий мажмуаларни вужудга келтириш йўлидан бориш кераклигини уқтирдилар.


Шунга кўра, Ўзбекистон Республикаси “Кадрлар тайёрлаш миллий дастур” да ,, Узлуксиз таълимни фан ва ишлаб чиқариш билан интеграциялаштиришнинг пухта механизмларини ишлаб чиқиш ва жорий этиш’’ вазифаси қўйилди.


Юқоридаги фикрлардан келиб чиқадиган муҳим хулоса шундан иборатки, узлуксиз таълимнинг асосий мақсади жамият талаблари даражасидаги ,, Кадрлар тайёрлаш тизимининг бош субъекти ва объекти, таълим соҳасидаги хизматларнинг истеъмолчиси ва уларни амалга оширувчи’’ си бўлган шахсни шакллантиришдир.



Оптика ва спектроскопия илмий мактаби

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

Университетда оптика ва спектроскопия сохасидаги дастлабки илмий тадқиқотлар XX асирнинг 50-йилларида проф.В.А.Кизель ва доц.Б.М.Носенколар рахбарлигида асос солинган бўлиб, (1960 йилдан бошлаб проф.В.А.Кизель Москва физика техника институтида ишлаган) мухитлардан электромагнит тўлқинларни қайтиши, ютилиши ва люминесценция спектрлари ёрдамида мухитларни структурасини ўрганиш йўлга қўйилди.


1960-1970 йиллардан бошлаб, доц.Б.М.Носенко рахбарлигида университетда оптика ва спектроскопия сохасида илмий мактаб шакиллантирилиб, электромагнит нурланишларининг мухитлар билан ўзаро таъсирлашув қонуниятларини ўрганишга бағишланган кенг кўламли илмий тадқиқот ишлари олиб борилди. Бу сохадаги илмий тадқиқот ишлари учта илмий йўналишда ривожланди: люминесценция; молекуляр оптика; амалий спектроскопия. Ушбу илмий йўналишларнинг ривожлантирилишига асосий сабаб илмий тадқиқот ишлари натижаларини амалиётга тадбиқ этиш билан боғлиқ бўлиб, люминесцент ёруғлик манбаларини яратиш, моддалардаги элементлар таркибини ва унинг миқдорини аниқлаш устида иш олиб борилди. Бу тадқиқотлар тиббиёт, фармакология ва геология фанлари ривожланишида катта ахамиятга эга бўлди. Бу сохада доц.Б.М.Носенко, доц.Л.С.Ревзин, доц.А.А.Айвазова, доц.Л.М.Шапиро, доц.В.Я.Ясколко, доц.Ш.Мухамедханова, доц.Ш.Алимов, доц.А.Н.Краснаялар самарали тадқиқотлар олиб бордилар.



“Легирланган кремний физикаси” илмий мактаби

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

доц. Д.Э. Назиров


 


 “ЛЕГИРЛАНГАН КРЕМНИЙ ФИЗИКАСИ” ИЛМИЙ МАКТАБИ


 


         ЎзМУ “Легирланган кремний физикаси” илмий йўналиши-нинг пойдеворига дастлабки “ғишт”ни назарий физика кафе-драси ва яримўтказгичлар муаммолари лабораторияси мудири, ф.-м.ф.д., проф. Г.М. Авакянц 1960 йилда қўйди. 1966 йил унинг иқтидорли шогирди доц. А.Т. Тешабоев яримўтказгичлар муам-молари лабораториясининг раҳбари этиб тайинланди ва у 1966-1981 йилларда бу илмий йўналишга кўплаб иқтидорли маҳаллий ёшларни жалб этди.


         А.Т. Тешабоев 1924 йил Андижон вилоятида туғилган. Иккинчи жаҳон уруши қатнашчиси, 1950-1955 йилларда физи-ка-математика факультетининг физика бўлимида талаба ва 1956-1958 йилларда аспирант. 1970-1981 йилларда яримўтказ-гичлар ва диэлектриклар физикаси кафедрасининг асосчиси ва мудири, профессор лавозимларида унумли фаолият юритди. Ҳозирда А.Т. Тешабоев Андижон Давлат университети профес-сори, 10 дан ортиқ орден ва медаллар билан мукофотланган, “Ўзбекистонда хизмат кўрсатган халқ таълими ходими”, ЎзМУ «Буюк хизматлари учун» медали соҳиби, 20 дан ортиқ ўқув қўл-ланмалар, 200 га яқин илмий-услубий мақолалар муаллифи, 2 та фан доктори ва 7 та фан номзоди етиштирди.



Амир Темур фаолиятининг XIV-XV асрлардаги фан тараққиётига кўрсатган таъсири

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

М. Шарипов


       ЎзМУ доценти


    Ўрта Осиёнинг мўғуллар томонидан босиб олиниши шу ҳудудда яшаган халқларнинг ҳаётига катта салбий таъсир кўрсатди. Хусусан, илм масканларининг йўқ қилиниши, зиёлиларнинг қувғин остига олиниши IX-XII асрларда яратилган юксак маданиятнинг, шу жумладан илм-фаннинг тараққиётини вақтинча сусайтириб қўйди. Унинг қайтадан гуллаб яшнаши, юқори натижаларга эришиши Амир Темурнинг эзилган халқнинг озодлик, мустақиллик йўлидаги ҳаракатларига бошчилик қилиб, Мовороуннаҳрда кучли марказлашган давлат тузиши, давлат бошлиғи сифатида юритган сиёсати, ташкилотчилик ишлари билан бевосита боғлиқдир. Соҳибқирон, И. Мўминов таъкидлаб ўтганидек, давр эҳтиёжларини англаган ҳолда “аҳоли талабларига пешвоз чиқиб, мамлакатнинг кўп жойларида қурилишлар қилдирди, камида юз йигирма йил давомида нисбий осойишталик ўрнатди. Бу, шубҳасиз, мамлакатда  экономика, маданият, адабиёт ва санъатнинг ўсишида муҳим омил бўлди”.     Темур даврида илм-фаннинг тараққий этишига таъсир кўрсатган омиллар ҳақида гапирар эканмиз, биринчи навбатда, соҳибқироннинг мамлакатда қатъий тартиб ўрнатишга эришганини, ҳар бир ишни, шу жумладан, илм ва таълим ишларини белгиланган қонун ва қоидаларга мувофиқ амалга оширганини, бу қонун-қоидаларни эса салтанатдаги кишиларнинг турли хил тоифалари билан боғлаб тузганини таъкидлаб ўтиш зарур. Бу ҳақда “Темур тузуклари”да қуйидаги сўзлар битилган: “Салтанатим мартабасига зебу –зийнат бердим. Салтанатимни ўн икки тоифага бўлиб, уларга таянган ҳолда иш юргиздим. Салтанатим қонун-қоидаларини ҳам ана шу ўн икки тоифага боғлаб туздим.”     Амир Темурнинг уламо, фузало, фозиллар тоифасига (биринчи тоифа) алоҳида этибор бергани, уларни ўзига яқинлаштиришга ҳаракат қилгани, давлат миқёсида амалга ошириладиган тадбирларни белгилаш, муҳим қарорлар қабул қилишдан аввал кенгашлар чақириб, улар билан маслаҳатлашгани соҳибқироннинг илм-фан аҳлига катта ишонч билдирганлигидан далолат беради.  Темур кенгашиб, маслаҳатлашиб ўтказилган тадбир саноқсиз лашкар ожизлик қилган кучни енгишга имкон беради, деб ҳисоблаган. Ана шунинг учун ҳам у олимлар ва руҳонийларга мурожаат қилиб, улардан мамлакатни бошқаришда ўз маслаҳатлари билан ёрдам беришларини сўраган.


Оилавий бурч ва масъулиятнинг маънавий асослари

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

                                        Оилавий бурч ва масъулиятнинг маънавий  асослари 


 


“Ақли расо ҳар қайси инсон яхши англайдики, бу ёруғ дунёда ҳаёт бор экан, оила бор, оила бор экан, фарзанд деб аталмиш бебаҳо неъмат бор. Фарзанд бор экан, одамзот ҳамиша эзгу орзу ва интилишлар билан яшайди.”                                                                                                                                 


И.Каримов


 Ўзбекистон ўзига хос бўлган тараққиёт йўлидан  бораётган ҳозирги шароитида жамият маънавиятини юксалтириш, муҳим вазифалардан  бирига айланди. Халқнинг  маънавияти ва маданияти, унинг ҳақиқий тарихи ва ўзига хослиги қайта тикланаётганлиги жамиятимизни янгилаш ва тараққий эттириш йўлидан  муваффақиятли равишда олға силжитишдан ҳал қилувчи,  белгиловчи аҳамиятга эгадир.


Образование как условие профессионального становления молодежи в условиях модернизации узбекистанского общества(Давоми)

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

В республике действуют 75 высших учебных заведений, включая 69  государственных вузов и 6 филиалов престижных зарубежных университетов (Международный Вестминстерский университет в Ташкенте, Сингапурский институт развития менеджмента, Туринский политехнический университет, филиалы Российской экономической академии им. Плеханова, Московского государственного университета им. Ломоносова, Российского университета нефти и газа им. Губкина). Структура вузов включает в себя: 448 факультетов и 1717 кафедр.В высших образовательных учреждениях введена двухступенчатая система подготовки кадров: бакалавриат и магистратура.


Образование как условие профессионального становления молодежи в условиях модернизации узбекистанского общества

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

Латипова Н.М. Образование как приоритетная жизненная ценность молодежи Узбекистана // Сборник материалов Второго международного симпозиума «Социология образования». Алматы. 16-17 мая, 2013г. – С. 33-38.


 


       Образование как условие профессионального становления молодежи в условиях модернизации


                                                        узбекистанского общества


 


 


Социально-политические преобразования в Узбекистане отражают объективную потребность в анализе и поиске путей разработки современных подходов в обучении и воспитании молодежи в целях обеспечения прогресса страны, укрепления ее авторитета в мире и роли во всем мире Всемирный процесс глобализации, охвативший в последнее время все сферы общественной жизни, существенным образом сказался и на образовании. Это обстоятельство обусловлено задачей формирования единых для развитых и развивающихся стран мира высоких стандартов знаний и навыков.


Нафосат – гўзал хулқ тарбиячиси

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

                                                  Нафосат – гўзал хулқ тарбиячиси


                                                                          Насиба АБДУЛЛАЕВА, фалсафа фанлари номзоди


 


Болалар — бизнинг келажагимиз, ҳаётимиз давомчиси. Уларнинг маънан етук, ахлоқан баркамол бўлиб етишуви жамият тараққиётига бевосита ижобий таъсир этади. Шунинг учун фарзандларимиз тарбиясига эътибор мамлакатимизнинг энг муҳим вазифаси сифатида қаралмоқда. Зеро, болалик — шахсда ахлоқий-естетик сифатларнинг шаклланиш даври бўлиб, бунда ота-она, атроф-муҳит, тарбия воситаларининг ўрни ниҳоятда катта. Уларболанинг инсоний фазилатларини ўзида мужассамлаштириб, ахлоқий- эстетик жиҳатдан шаклланишига ёрдам беради.


Yosh tadbirkorlar maktabi

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

Yosh tadbirkorlar maktabi


 


Prezidentimiz Islom Karimov rahnamoligida yoshlarning huquq va manfaatlarini ta'minlash, ularning ta'lim, ilm-fan, tadbirkorlik va boshka sohalarda iste'dodini namoyon etishiga yaqindan ko'maklashish borasida keng qamrovli chora-tadbirlar amalga oshirilmoqda. Davlatimiz rahbari tomonidan 2010 yil 27 yanvarda qabul qilingan “Barkamol avlod yili” Davlat dasturi to'g`risida”gi qarorda kichik biznes hamda xususiy tadbirkorlikni rivojlantirishni yanada rag`batlantirish, yoshlarni, avvalambor, kasb-hunar kollejlari va oliy ta'lim muassasalari bitiruvchilarini tadbirkorlik faoliyatiga keng jalb etish muhim yo'nalishlardan biri sifatida belgilangan. Bu boradagi vazifalar ijrosini ta'minlashda “Kelajak ovozi” yoshlar tashabbuslari markazi tomonidan bir qator loyihalar amalga oshirilmoqda.


Iste'dodliyoshlar aniqlandi

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

Iste'dodliyoshlar aniqlandi


 


Tashabbus, Tanlov va Teatr


Yurtimiz qadim-qadimdan ko'plab iste'dodlarning vatani bo'lib  kelgan. O'sha kezlarda ham yurtimizda ilm-fan, san'at va madaniyatga alohida e'tibor qaratilgan hamda bu an'ana hozirgi kunda ham davom etmoqda.  Ayniqsa bu sohalarga e'tiborni yoshlarimizga yaratilayotgan  sharoitlar misolida ham ko'rishimiz mumkin.  Hozirgi kunda yurtimizda yoshlarning o'z iste'dodlarini namoyon etishlari  uchun barcha sharoitlar yaratilgan. Ularning san'atdagi mahoratlarini yuzaga chiqarish uchun turli ko'rik-tanlovlar, konsertlar va shu kabi tadbirlar o'tkazilmoqda.


Terrorizim insoniyat inqirozi

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

Terrorizim insoniyat inqirozi


 


Mirzo Ulug`bek nomidagi O'zbekiston Milliy universitetida “Diniy ekstremizm, terrorizm va missionerlikning salbiy oqibatlari yoki niqob ortidagi dinimiz dushmanlari” mavzusida o'tkazilgan tadbir otkazildi unda mehmonlar,Ma'naviy-ma'rifiy ishlar bo'yicha dekan muovinlari, guruh murabbiylari va 714 nafar talaba-yoshlar ishtirok etishdi.


Важное учебное пособие по французской фразеологии(Давоми)

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

Так, автор выделяет следующие формы такого преобразования, 2) лексическое ослабление значений компонентов, 3) эллипсис, 4) архаизм, 5) смысловое наращение, 6) народноэтимологическая перестройка ФЕ, 7) ситуативное расширение смысла устойчивого  сочетания. По мнению автора, указанные формы семантического преобразование ФЕ, выступают как показатели  становления фразеологичности, что на наш взгляд, в общем правомерно.


Важное учебное пособие по французской фразеологии

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

Важное учебное пособие по французской фразеологии


 Проф. Маматов А.Э.


 


         Вопросы общей и частной фразеологии продолжают вызывать к себе по-прежнему большое внимание языковедов. Следует признать определенным вкладом в эту область языкознания работу носящий  характер учебного пособия, но, вместе с тем, представляющий значительный теоретический интерес. К ним можно отнести книгу А.Г. Назаряна «Фразеология современного французского языка». К сожалению, эта книга не получила сколько-нибудь обстоятельного освещения в критической литературе. Между тем настоящее пособие является фактически первой солидной работой в области французской фразеологии, в которой рассматриваются её наиболее показательные и специфические структурно-семантические особенности. Данное пособие отличается богатством привлеченного фактического материала и обстоятельным анализом широкого круга единиц фразеологического фонда французского языка.


Детекция «оскорбления» в речевом акте.

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

Детекция «оскорбления» в речевом акте.


 


Ли Ю.В. – преп. ФЗФ НУУз


e-mail: julie1509@mail.ru


 


        Перед современным исследователем и практиком возникает проблема верификации понятия, а именно: какое значение концепта «оскорбление» считать оскорблением по критериям оценки, вытекающим из его определения в обыденном сознании, или исходя из требований норм права. Следовательно, при существовании разных уровней реализации концепта №оскорбление» перед исследователем возникает задача выработки критериев оценки оскорбления и оскорбительности, то есть критериев детекции оскорбления в обыденном сознании и критериев его диагностики в праве. Проблема верификации валидности концепта в более широком смысле порождает требование выработки терминологического аппарата, описывающего «Эталонность» (Воркачёв 2002: 85) концептуальных методов исследования.